Van Ols Communicatie > Blog > Copy writing > Een persbericht schrijven (en hoe krijg je deze geplaatst)?
Blog-VanOlsCommunicatie-Een persbericht schrijven?
  • admin
  • Copy writing, SEO
  • No Comments

Hoe schrijf je een persbericht (en krijg je deze geplaatst)?

In dit blog een aantal tips om een persbericht te schrijven. Waar moet je aan denken en vooral niet vergeten? En een paar tips om deze ook daadwerkelijk geplaatst te krijgen, of in elk geval de kans te verhogen op plaatsing.

Schrijf persbericht met de 5 w’s

  • Begin de inleiding van het persbericht te schrijven aan de hand van de 5 w’s. Wie, wat, waar, wanneer en waarom.
  • Daarna vertel je de informatie gedetailleerd, door te vertellen over de rest van het event of een andere gebeurtenis die je beschrijft.
  • Gebruik citaten van de personen waar het om gaat, of personen met een nieuwswaarde bijvoorbeeld van de organisatoren van het event.
  • Schrijf niet te commercieel want het is geen reclametekst, voor de krant mag de stijl wat journalistiek oftewel redactioneel, zijn. Dus vertel zoals het is.
  • Sluit het persbericht af met contact info (noot voor de redactie). Hierin staan jouw gegevens of van de contactpersoon waar de redactie eventueel contact mee kan opnemen voor meer achtergrondinformatie of een interview.

Stuur een foto mee

Persberichten met een foto zorgen voor een verhoogde kans op plaatsing. Dit hangt natuurlijk ook van andere zaken af, zoals ander nieuws, beschikbare ruimte etc. Sommige smartphones hebben een goede camera, maar zorg i.e.g dat de resolutie goed genoeg is voor print (met 300 dpi zit je altijd goed).

Persbericht versturen – Maak een perslijst

Welke kranten zijn van belang, lokaal of regionaal? Welke vakbladen zijn van belang? Maak een lijst in Excel bijvoorbeeld en krijg zo een overzicht met namen, contactgegevens en vooral emailadressen. Dan heb je een lijst als bron vanwaar je de mailadressen kunt kopiëren om je persbericht naar toe te versturen.

Onderdeel van contentmarketing

Persberichten schrijven en plaatsen kunnen ook erg nuttig zijn als onderdeel van je contentmarketing. Persberichten met een goede nieuwswaarde (geen advertenties!) worden sneller geplaatst en afhankelijk van het medium kan het ook bijdragen aan kwalitatieve linkbuilding voor je website.

Wil je eens weten wat ik hierin voor jouw of jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met me op. Een bakkie koffie kan altijd! Bel 06 1556 8198,  vul het contactformulier in of email rechtstreeks henrieke@vanolscommunicatie.nl.

Meer Blog artikelen van Van Ols Communicatie?

SEO en mijn website; 3 snelle tips om beter gevonden te worden

Author: admin

Leave a Reply