Van Ols Communicatie > Blog > Copy writing > Zoekwoorden en zoekintentie= contentplan voor je website! 4 tips
Zoekintentie-contentplan-4-tips
  • Henrieke Nevenzel
  • Copy writing, SEO
  • No Comments

Wil je je content beter laten aansluiten op wat je bezoeker en potentiële doelgroep zoekt of nodig heeft? En hiermee je posities verbeteren wat kan resulteren in betere vindbaarheid, meer bezoekers en dus meer leads of conversies? Ga aan de slag met zoekwoordenonderzoek en het achterhalen van de zoekintentie, je basis voor een contentplan!

Zoekwoorden toevoegen helpt natuurlijk, maar nog beter is het om ook de zoekintentie te bepalen en daar content voor te maken. Een continu proces waarbij je werkt aan een zogenaamde content strategie of content plan. Zo maakte ik voor een opdrachtgever een zoekwoordenanalyse waarbij er een drietal combinaties naar voren kwamen waar hij met z’n product perfect bij paste en deze termen niet had verwerkt. Kansen genoeg!

Daarom, begin goed met een zoekwoordenanalyse! Welke zoekwoorden worden er nu gebruikt voor jouw product of dienst, op welke wil je gevonden worden en wat is de zoekintentie van de bezoeker? Als je dat goed voor ogen hebt, ga je bepalen welke content je daar bij kunt maken. Dat is je basis voor je boodschap en voor een goede contentstrategie.

Waarom een zoekwoordenanalyse?

Een zoekwoordenanalyse brengt namelijk in kaart welke zoekwoorden interessant zijn. Ook komen er gerelateerde zoektermen naar voren die je misschien nog niet voor ogen had. Ook het zoekvolume (schatting) krijg je met een goede zoekwoordenanalyse in kaart. Dus heeft het zin om dit zoekwoord onderdeel te maken van je content strategie en hoeveel concurrentie er online is op dit zoekwoord (dus hoe lastig is het om je vindbaarheid op deze positie te verbeteren en heb je daar budget en of tijd voor beschikbaar). En door een grondige analyse weet je zeker dat je geen kansen misloopt. Doe geen aannames, mijn ervaring is dat uit zoekwoordanalyses altijd verrassingen komen en dus goede input voor content!

SEO schrijven of schrijven op zoekintentie?

Met SEO-gericht schrijven alleen kom je er niet meer. De zoekintentie speelt mee, de fase waarin de bezoeker zich bevindt en met de uitkomsten hiervan ga je aan de slag om de juiste doelgroep aan je binden! Meer SEO tips vind je hier.

Eerst dus een zoekwoordenanalyse. Naast de zoekwoorden, hoe vaak het woord wordt gezocht en de mogelijkheden, deel ik met een zoekanalyse ook het betreffende zoekwoord in op zoekintentie.

En dat is tegenwoordig het keyword!

Weet je de zoekintentie, dus de soort informatie waar mensen naar op zoek zijn, dan speel je daarop in met je content. Google gebruikt hiervoor het See, Think, Do en Care model. Vier stappen waarin een potentiële bezoeker van je website zich bevindt.

Veel zoekwoorden zijn bijvoorbeeld informatief of vergelijkend.  Andere mogelijkheden zijn commercieel en dus zoekintenties met een duidelijke koopintentie! Maar ook de informatieve en vergelijkende bieden kansen.

Combineer SEO en zoekintentie in de praktijk

Hoe werkt dat nu in de praktijk; je kiest een zoekwoord, zoekwoordcombinatie of een vraag uit. Je bedenkt welke informatie je kunt bieden om de klant jouw verhaal te laten lezen en om een actie op je website te doen. In het kader van inspireren/informeren/actie en behouden.

Verkoop je bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen? Dan kun je tips geven op welke manieren je goed schoonmaakt, met behulp van jouw producten natuurlijk. Biedt producten aan die het schoonmaken gemakkelijk maken bijvoorbeeld. Blijkt bijvoorbeeld uit een zoekwoordenonderzoek dat men een vraag heeft over hoe je iets of wat kunt schoonmaken, schrijf je hierover een informatieve blog waarin je jouw kennis laat zien en vanuit je blog link je natuurlijk naar de relevante producten!

Heb je een webshop met tuinartikelen waaronder tuinkassen; geef dan in een blog tips wanneer in welke situatie jij de best passende tuinkas hebt. Voor welke planten gebruik je een betreffende tuinkas? Voor kleine ruimtes of voor wat dan ook. Aan de hand van een zoekwoordenanalyse kun je achterhalen welke zoektermen voorkomen en dus in je content kunt verwerken.

Verkoop je producten die de nodige uitleg verdienen? Maak bijvoorbeeld een instructievideo waarin je uitlegt en vooral laat zien hoe jouw product werkt. Bijvoorbeeld, als je een tent hebt aangeschaft is het extra handig om te zien hoe het moet.

Kortom;

Door informatie te bieden rondom jouw product of dienst = content die de waarde van het product of dienst laat zien en vergroot waarbij je dus aansluit op de zoekintentie van de bezoeker en leidt je de potentiële klant naar jouw dienst of product (zo, lange zin).

Hierbij kunnen ook andere middelen helpen (naast de vindbaarheid van de website) om dat doel te bereiken. Denk aan Google Ads, maar ook e-mailmarketing (nieuwsbrief) bijvoorbeeld.

Zoekwoordanalyse laten doen en bepalen van zoekintentie?

Wil je dit laten doen en zo je content beter laten aansluiten op wat je bezoeker en potentiële doelgroep zoekt of nodig heeft? Of heb je dit al gedaan en kom je niet verder, help ik je graag om die vertaalslag te maken!

Email: henrieke@vanolscommunicatie, telnr: 0615568198

 

Author: Henrieke Nevenzel

Leave a Reply