Van Ols Communicatie > Blog > Advies en uitvoering > Heeft jouw webshop al Pinterest?
Blog over pinterest voor je webshop
  • Henrieke Nevenzel
  • Advies en uitvoering, SEO, Social Media
  • No Comments

Heeft jouw webshop al Pinterest?

Pinterest leek ooit in de ‘creatief met kurk’ categorie te vallen, maar dat stadium ligt ver achter Pinterest. Uit wat ik lees zou Pinterest wel eens een vergeten zoekmachine kunnen zijn. Daarom een onderzoekje waard; want wat is Pinterest nu precies, welke doelgroep zit er en wat doen ze er mee?

Een korte zoektocht op Pinterest leert dat de grote webshops allemaal vertegenwoordigd zijn op Pinterest met hun pagina’s. Een Bol.com, Coolblue en Wehkamp.nl hebben allemaal ingerichte borden. Ook Zalando en H&M hebben Pinterest ontdekt. Dat de fashion industrie is vertegenwoordigd lijkt me voor de hand liggen, maar toch ook Coolblue en Bol.com zien genoeg potentie in Pinterest.

Hoe werkt Pinterest?

Mensen zoeken op Pinterest met zoekwoorden actief naar tips, ideeën en inspiratie in de vorm van afbeeldingen. Op zoek naar allerlei onderwerpen op het gebied van kleding, lifestyle, beauty, DIY (do it yourself) en meer. Deze afbeeldingen (met eventuele links) kunnen worden ‘gepind’ op je eigen account dat bestaat uit borden.

Voor lifestyle-onderwerpen lijkt het een logische keuze, maar volgens sommige experts werkt het voor praktisch iedere categorie.

Mijn verwachting was dat er veel informatie zoals tips of andere weetjes zouden worden gedeeld, maar er worden toch ook vooral producten gedeeld door de eerder genoemde webshops. Uiteraard met een link naar de betreffende productpagina of pagina van de productgroep op de webshop.

En dat maakt bestellen natuurlijk heel eenvoudig en daarmee interessant voor bedrijven met een webshop.

De Pinterest borden zijn vertegenwoordigd met mooie plaatjes want Pinterest is ingericht om met beeld te werken en te bewaren. Hoe mooier je foto’s hoe beter het is op Pinterest. En hoe sneller je producten of posts worden gepind op de borden van de gebruikers.

Verder is het voordeel van de directe link naar je website natuurlijk ook dat het goed is voor de linkbuilding van je webshop en kan zorgen voor meer bezoekers.

Statistieken over social media platform Pinterest

  • Pinterest is in 2019 de grootste groeier na Instagram
  • De doelgroep is vooral vrouwen (tussen de 20 en 39 jaar)
  • Pinterest is een zoekmachine gericht op beeld waar je als gebruiker allerlei ideeën kunt vinden op het gebied van o.a. eten en drinken, interieur, lifestyle en beauty.
  • Gebruik van Pinterest gebeurt in de vorm van zoekwoorden die worden ingetypt om borden te maken/vullen met ideeën.
  • Je kunt tegenwoordig ook adverteren op Pinterest met Pinterest Advertising

Volgens Pinterest zelf wordt het platform gebruikt om te winkelen, 87 procent koopt iets via Pinterest. Daarnaast gebruikt 93 procent van de gebruikers het platform om nieuwe aankopen te plannen. Pinterest gebruikers (pinners) zijn heel actief als winkelend publiek; uit cijfers van Shopify blijkt dat pinners 29 procent meer uitgeven dan mensen die niet actief zijn op Pinterest.

Overigens noemt Pinterest zich geen social media platform maar een ‘visueel inspiratieplatform geënt op search’.

Dus heb je een webshop zou ik zeker een account (wel een zakelijke) aanmaken op Pinterest met betreffende borden en linkjes naar je webshop. Investeer wel in mooi beeld en juiste zoektermen.

Heb je daarbij hulp nodig, laat het me weten!

Bron: Frankwatching, Van Ols Communicatie

https://www.frankwatching.com/archive/2019/04/18/zo-ontwikkel-je-een-succesvolle-pinterest-marketingstrategie/

Author: Henrieke Nevenzel

Leave a Reply