Van Ols Communicatie > Blog > Copy writing > Mailchimp is niet AVG proof; what’s next? Nieuwsbrief maken in Laposta
Nieuwsbrieven maken in Laposta in plaats van Mailchimp
  • Henrieke Nevenzel
  • Copy writing, Emailmarketing
  • No Comments

Altijd met Mailchimp gewerkt en ga je toch overstappen naar een ander nieuwsbriefsysteem vanwege de privacywetgeving (AVG)? Mijn tip; Laposta! Lees mijn ervaringen met Laposta, qua gebruikersgemak redelijk gelijk aan Mailchimp. Dus kost het niet zoveel extra moeite om dit systeem opnieuw uit te vinden en in te richten. Ik heb na wat research een nieuwsbrief gemaakt in Laposta, en ik deel mijn eerste ervaringen zodat je niet het mailing wiel opnieuw hoeft uit te vinden.

Maken van de nieuwsbrief in Laposta

Na een profiel te hebben aangemaakt start ik gelijk; en door de makkelijke navigatie gaat dat lekker snel. Het oogt naar mijn mening wel wat amateuristischer dan Mailchimp maar een groot voordeel vind ik dat door de tabbladen boven in je wel gelijk alle onderdelen van het maken van een nieuwsbrief in het oog hebt.  Zo hoef je niet te zoeken naar waar wat staat.

Niet onbeperkt testen

Een nadeel is wel dat je niet onbeperkt kunt testen achteraf! Dit ging bij mij mis omdat in Mailchimp je dit net voor verzenden kunt doen. En als je een nieuwsbrief verstuurt om te testen kun je deze dus niet opnieuw verzenden. Dit kon in Mailchimp ook niet onbeperkt maar je kon wel een aantal keren een testmail verzenden. Nu had ik een testlijst aangemaakt, maar eenmaal verzonden betekent niet opnieuw verzenden. Alleen als je nieuwe relaties toevoegt, kun je de nieuwsbrief nazenden. als beheerder of maker wil je graag zeker weten dat je nieuwsbrief er goed uitziet, spelling en vooral dat linkjes werken vanuit de mailprovider, dan is het dus handig dat je eerst kunt testen.

Wel kun je vanuit het sjabloon een testmail versturen- dat moet je even weten. Maar dus niet als je alles al hebt ingevuld en bij verzending -stap 6 nog wilt testen. Dit was bij Mailchimp wel het geval dus dat is handig om alvast te weten. Dus controleren bij Laatste Controle – Campagnes – Overzicht – Laatste controle (de stappen komen niet overeen qua nummers dus maar even zo).

Ook de emaillijst komt niet terug in het overzicht van verzenden, dit is wel makkelijk om terug te zien. Dan weet je zeker als beheerder of verzender dat je de juiste lijst hebt aangevinkt. Nu moet je eerst naar stap 2 om te kijken of de goede verzendlijst is aangevinkt, mits je dat te binnen schiet. Ik ben van het “check check dubbelcheck”.

Voordelen van het gebruik van Laposta:

  • Overzichtelijke navigatie
  • Voorgeprogrammeerde sjablonen (templates)
  • Sjablonen zijn wel aan te passen met bijvoorbeeld achtergrondkleuren
  • Drag en drop systeem a la Mailchimp
  • Verzendtijd is in te plannen in gratis versie
  • Ook blokken eenvoudig te kopiëren in opmaak zoals in Mailchimp
  • Foto’s die je invoegt worden gelijk bijgesneden in het formaat van het sjabloon, dat vind ik een grote plus want dat kan behoorlijk wat tijd schelen.
  • Wel is het met een vak waarin de afbeelding staat zo dat dat niet meegaat, dit zie je alleen terug met bepaalde blokken (bijv. een header met een witte achtergrond valt dat minder op dan met een blok met twee foto’s en tekst eronder zoals het Zora template).
  • Daarnaast is deze wel aan te passen mocht je dat willen, dus extra makkelijk.
  • Eenvoudig koppelen aan Google Analytics met een vinkje – deze heb ik nog niet persoonlijk getest of het ook werkt na verzending, maar als het alleen met dit vinkje kan is het erg makkelijk.

Voordeel tot nu toe vind ik dat het erg vergelijkbaar is qua werking in het opmaken met Mailchimp. Wat overige functionaliteiten betreft is het nog wat testen.

Nadelen gebruik Laposta

Nadelen is weer een groot woord, maar toch wat aandachtspunten. Als je in het maken van een sjabloon een stap terug gaat, ben je ook de inhoud al kwijt – dus niet doen. Sla het sjabloon op als campagne en onder het gelijknamige tabblad kun je die terugvinden. Foto’s lijken niet bij te snijden zijn op eigen keuze formaat, wel het vak waarin en rondom (marges aanpassen). Dit kan afhankelijk van het gekozen sjabloon.

Tot nu toe het enige nadeel, voor zover dat een nadeel is, wat ik heb ervaren.

Verdere tips voor maken nieuwsbrief

  • Sla een sjabloon op, deze kun je ook gebruiken als eventuele basis voor meer nieuwsbrieven.
  • Laposta maakt onderscheid tussen sjablonen en campagnes. Het sjabloon is het ontwerp, met een nieuwe nieuwsbrief maken klik je op start campagne vanuit sjablonen. Je kunt niet rechtstreeks vanuit het tabblad sjablonen dit doen.

Nieuwsbrief laten maken?

Tot zover mijn eerste ervaringen met Laposta! Hopelijk helpt het jou ook op weg. En wil je een nieuwsbrief laten maken, ook met inhoud, neem contact met mij op!

Author: Henrieke Nevenzel

Leave a Reply